Bra Filmer - Vi har hela listan!


Jag fick för mig att jag skulle göra en topplista på de bästa filmerna. Det känns som om det kommer bli ett långt inlägg. Jag vill dock börja med att kommentera Telia-reklamen, alltså den med gubben och sin familj. Den är rätt gammal men den jag menar är den då de tre tjejerna ska ha filmkväll med sina pojkvänner och pojkvännerna ”mäter muskler” utan att tjejerna ser. Poängen är i alla fall dialogen som utspelar sig då killarna blir upptäckta som går ungefär såhär.

Kille: Vad vill ni se för film då? Action? Komedi?
Tjej: Drama blir väl bra.

Är det bara jag, eller är inte det världens diss?

********************

Ungefär vid midnatt så kom jag att tänka på den listan och vilka filmer som skulle vara med och då blev jag rejält sugen på att se American Psycho med min favoritskådis Christian Bale. Men till min stora förvåning så kunde jag inte hitta den, den var varken i filmpärmen eller i något av fodralen. Filmen jag satte igång istället och ser på nu är The Prestige, även den med Bale.

********************

Anledningen till att jag fick idén att göra en lista var dels Vickys nya satsning och så kom jag att tänka på Aftonbladets alla dumma listor. Typ ”Alla gravida kändisar – Vi har hela listan” eller ”Höstens häftigaste hårspännen – Vi har hela listan”, men min lista kommer att vara seriös och bra, till skillnad från rubrikerna innan. Filmerna är inte heller listade i någon speciell ordning då man kan tycka om filmer olika mycket beroende på sin sinnesstämning.

********************

Vem fan tycker om drama?

********************

American Psycho
Vad kan jag säga? En amerikan som är lite psycho, excellent spelad av Christian Bale. Jag kan inte beskriva hur bra jag tycker den här filmen är. Scenen med visitkorten är så bra! Trots att filmen är en thriller så blir jag så glad av att se den. Patrick Bateman är arrogantast i världen och är inte nöjd så länge han är bäst. Trots sin snygga look (helt klart Bale’s ”snyggaste” film, tänk bara scenen i början då han gör sin dagliga rutin) så känner han att han måste bedra sin fru med lite prostituerade kvinnor samtidigt som han pos’ar för sin dolda kamera. Vad som händer efter det kan ni nog lista ut själva, men se filmen i vilket fall!


Final Fantasy VII: Advent Children
Advent Children utspelar sig 2 år efter spelet Final Fantasy VII, som för övrigt förmodligen är det bästa spelet som gjorts. Cloud får kämpa emot tre nya fiender som försöker återuppliva Jenova, en varelse från en annan planet som vill förstöra världen. Inte nog med de så måste Cloud och de andra protagonisterna ifrån spelet slåss emot Ultima Weapon, som är ett stort drakliknande monster. Filmen har mycket fightingscener vilket man såklart gillar och eftersom jag är ett stort fan av i princip alla FF-spel så tycker jag den här filmen är så himla skön. Det bästa i filmen är slutet då Cloud får möta Sephiroth i en episk fight som har ”One-Winged Angel” i bakgrunden i en ny metal-version. Det betyder alltså ungefär 6 minuter med nonstop-action. Filmen avslutas med ett farväl av två kända karaktärer till den vackra låten ”Cloud Smiles”. Nobuo Uematsu står för soundtracket, vilket är en stor anledning till att filmen är så bra och även att musiken i FF-spelen betraktas som de bästa inom spelindustrin.


Arlington Road
Filmen handlar om Michael Faraday som undervisar om terrorism. Som filmen utvecklar sig och han lär känna sina nya grannar så misstänker han att de är terrorister. Liksom de flesta filmerna här så är det en film som man får tänka lite i för att förstå, och det är precis det jag gillar. Slutet knyter ihop filmen perfekt och i alla fall jag känner mig väldigt nöjd då filmen är slut, även om man kanske inte borde det.

********************

Eftersom Prestige har hunnit ta slut medan jag skrivit så får jag skriva om fler filmer imorgon ellernått.


So Long, and goodnight

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0